Julkaistu 12.5.2026
Työnimuun! -hanke eli Naistenkartanon ja Maria Akatemian yhteinen, kolmivuotinen kehittämishanke on tulossa päätökseen tänä vuonna. Siispä nyt on mainio aika katsahtaa hankevuosiin ja niiden aikana kehitettyihin toimintoihin.
Työssä jaksamisen teema on valitettavasti edelleen ajankohtainen ja epävakaat talouden ajat kuormittavat kaikkia toimialoja. Poliittiset päätökset asettavat ilmapiirin ja raamit sille, miten me työikäiset tulemme kohdelluiksi yhteiskunnan palveluissa ja miten tämän hetken Suomessa ylipäätään työstä ja sen tekemisestä puhutaan. Luommeko toiveikkuutta vai toivottomuutta? Vaalimmeko yhteisöllisyyttä vai revimmekö erilleen? Ja tuemmeko kaikkia pysymään mukana työelämässä?
Me Työnimuun! -hankkeessa olemme kohdanneet hankevuosien aikana lähes 300 työelämäpolkunsa alussa olevaa nuorta ammattilaista ja olemme saaneet yhdessä heidän kanssaan pohtia monia erilaisia työelämän tilanteita ja ratkaisuja niihin, erityisesti työssä jaksamisen ja työhön sosiaalistumisen näkökulmista. Kohtaamisia on toteutettu hankkeen työntekijöiden kanssa yksilötapaamisissa ja vertaisryhmissä, ja mentoriohjelmassamme upeat vapaaehtoiset työelämäkonkarit ovat toimineet arvokkaina tukijoina, kuuntelijoina ja rinnalla kulkijoina työuransa alussa oleville asiakkaillemme.
Tullessaan mukaan toimintaamme lähes jokainen nuori nainen on kertonut olevansa huolissaan omasta jaksamisestaan työelämässä. Yhdessä osallistujien kanssa olemme käyneet lukuisia keskusteluja tilanteisiin johtaneista seikoista, miten niihin voi itse vaikuttaa tai suhtautua ja etsineet edes pieniä ratkaisuja tukalalta tuntuvaan tilanteeseen. Olemme saaneet sydäntä lämmittävää palautetta toimintaamme osallistuneilta: on tärkeää, että on joku, jonka kanssa pysähtyä asian äärelle, jutella ja yhdessä miettiä toimintatapoja tilanteesta eteenpäin.
Olen saanut työskennellä Työnimuun! -hankkeessa hanketyöntekijänä koko hankkeen ajan ja pitkäjänteisesti kehittää toimintaa yhdessä molempien taustaorganisaatioiden mahtavien ammattilaisten kanssa. Naistenkartanon työyhteisöni kanssa olemme käyneet lukemattomia keskusteluja työelämästä ja sen rakenteista, olemme jakaneet työarkea ja sen iloja, haasteita, onnistumisia ja muutoksia. Parasta on ollut saada olla osa työyhteisöä, jakaa kokemuksia ja osaamista työn äärellä. Tästä lausun lämpimimmät kiitokset ihanille kollegoilleni sekä johdolle Naistenkartanolla. 💗
Työnimuun! -hanke jatkuu kevätkauden 2026 ja minut tavoittaa hankkeen puitteissa 20.5. saakka. Mitä hankkeen jälkeen? Toiveikkaana ajattelen, että osaavalle tekijälle löytyy paikkansa. Toivon saavani jatkaa töitä järjestökentällä, yhteisöllisyyttä ja osallisuutta vahvistavan työn ytimessä, kukaties Työnimuun! -hankkeesta tuttujen teemojen äärellä.
Kiitos kaikille, joiden kanssa olen saanut kohdata hankkeen aikana ja moikataan, kun tavataan taas.
Valoisia päiviä jokaiselle toivottaen,
Marjo, hanketyöntekijä Työnimuun! -hankkeessa.
Yhteystiedot: puh. 050 375 2386 / marjo.nevalainen@naistenkartano.com
