Lehdistötiedote 1/2019: Itseen ystävystymällä kohti kestävämpää elämänmuutosta

Tiedote. Julkaistu: 23.01.2019, 10:15
Naistenkartano ry

Monet naiset ovat aloittaneet jälleen uuden vuoden lupauksella erilaisista muutoksista. Esimerkiksi elämäntapamuutoksiin ryhdytään ensin tarmolla, mutta ajan kuluessa innostus hiipuu. Usein tämä johtuu siitä, että muutosta tavoitellaan liian nopeasti, omat odotukset ovat epärealistiset tai muutosta lähdetään tavoittelemaan vääristä syistä.

Elämänmuutosta ei kannata lähteä toteuttamaan pakonomaisesti, vaan olisi tärkeää pysähtyä aluksi tutkimaan suhdetta omaan itseen. Jos sinulla on esimerkiksi paljon kielteisiä ajatuksia itsestäsi, on tärkeää pohtia niiden taustalla olevia syitä. Olisi myös hyvä miettiä miksi kokee tarvitsevansa muutosta. Jos muutosta haluaa sen takia, että kaipaa muilta hyväksyntää, kyse voi olla siitä, ettei osaa suhtautua itseensä riittävän myötätuntoisesti tai olla itsensä ystävä. Itsemyötätunnon puuttuminen voi ilmetä tyytymättömyytenä itseä ja omaa elämään kohtaan sekä itsen vähättelynä. Itseä verrataan ja arvotetaan myös jatkuvasti suhteessa muihin, jolloin itsemyötätunnon vaje voi heijastua pari- ja lähisuhteisiin haitallisella tavalla.

Aluksi voi olla vaikea tunnistaa kielteisiä ajatuksia itsestään, etenkin, jos niitä on kuljettanut lapsuudestaan asti mukanaan. Itsensä ystäväksi opettelu on silti monella tavalla kannattavaa.

– Kun suhde itseen muuttuu aiempaa myönteisemmäksi, voi koko elämä ja erityisesti lähisuhteet muuttua, Naistenkartanon  toiminnanjohtaja Helena Palojärvi painottaa.

Muutoksen avaimena ystävystyminen itseen

Olet ehkä kokeillut monia asioita ja tekniikoita matkalla muutokseen ja hyvään oloon. Mikään niistä ei kuitenkaan riitä, jollei suhde itseen ole kunnossa. Onneksi itseensä ystävystymisen voi aloittaa milloin tahansa tutustumalla omaan sisäiseen maailmaansa sekä opettelemalla myötätuntoista suhtautumista itseä kohtaan. Kun tutustuu itseensä ja omiin tunteisiinsa, oppii myös tietämään mitä pohjimmiltaan tarvitsee ja haluaa.

Samalla liialliset suorittamisen vaatimukset, itsensä moittiminen ja muut tavat paeta omaa pahaa oloa voivat jäädä syrjään, jolloin syntyy myös tilaa kestävämmälle muutokselle.

– Saatat jopa huomata, että uuden vuoden lupauksen tarpeet kumpusivatkin asioista, joihin sinulla ei ole enää tarvetta. Olet tyytyväinen elämääsi, omana itsenäsi, toteaa Palojärvi.

VTL, Naistenkartanon toiminnanjohtaja Helena Palojärvi puhuu aiheesta Muutoksen avaimena ystävystyminen itseen Naistenkartanon yleisöluennolla Kampin palvelukeskuksen juhlasalissa 29.1 klo 18. Luennolla pohditaan, miten voi tutustua omaan itseen, omiin toimintatapoihinsa sekä ystävystyä itsensä kanssa. Luennon yhteydessä järjestetään infotilaisuus NOVAT-vertaistukiryhmistä. Naistenkartanon luennot tarjoavat naisille turvallisen tilan pohtia suhdetta itseensä ja ovat siksi vain naisille.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: info@naistenkartano.com p. 045 138 5110
Lisätietoja yhdistyksestä:
Naistenkartano ry
Lisätietoja luennosta: Muutoksen avaimena ystävystyminen itseen

Naistenkartano ry on yleishyödyllinen yhdistys, jonka tavoitteena on vahvistaa naisten hyvinvointia, ehkäistä varhaisvaiheen riippuvuuksia sekä tuoda esiin naisen ääntä yhteiskunnassa.  Yhdistys järjestää luentotilaisuuksien lisäksi koulutusta sekä ammatillisesti tuettua vertaistukitoimintaa. Naistenkartano ry:n toimintaa rahoittaa STM:avustusosasto STEA sekä Helsingin ja Tampereen kaupunki.